20.10.22 19:00/Czwartek

  • OBADIAH

    POKRZYWIŃSKI &
    ENSEMBLE LABIRHYTHM

    MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH POLIN

23.10.22 19:00/Niedziela

  • BEZCZAS

    HASHTAG ENSEMBLE

    STUDIO KONCERTOWE POLSKIEGO RADIA IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

  • KWARTETY TANSMANA

    ATOM STRING QUARTET

    STUDIO KONCERTOWE POLSKIEGO RADIA IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

24.10.22 19:00/Poniedziałek

  • MODLITWY WIRUJĄCE

    ZEMLER / MAJIDI / CHAMOUN / TYCIŃSKI / DOMAGALSKI

    STUDIO S2 POLSKIEGO RADIA

25.10.22 20:00/Wtorek

  • PTAKI SMUTKU, PTAKI CHWAŁY

PODCZAS KONCERTU USŁYSZYMY DWA POGRAMY MUZYCZNE:  „BEZCZAS” W WYKONANIU HASHTAG ENSEMBLE ORAZ  „KWARTETY TANSMANA” W WYKONANIU ATOM STRING QUARTET

W projekcie „Bezczas” spotykamy troje gigantów muzyki współczesnej: Kaiję Saariaho, George’a Crumba i Mortona Feldmana w ich zmaganiach z Czasem jako kategorią mistyczną i muzyczną.
Utwór „Cendres” (Prochy) Kaiji Saariaho to intrygująca medytacja o przemijaniu, w której instrumenty spotykają się na krótką chwilę, wykonując wspólnie skoordynowane muzyczne gesty, aby następnie rozpłynąć się w efemerycznych przetworzeniach rytmu i miary, jakby oddalając się od słuchacza, by ostatecznie zapaść w symboliczną ciszę.
George Crumb w „Vox Balaenae” (Głos wieloryba) zarówno głębokość brzmień, jak i wrażenie „bezczasu” wyprowadza z inspiracji śpiewem wielorybów. Dzięki niezwykłej wrażliwości instrumentacyjnej kompozytora możemy zanurzyć się w oceanie muzyki niezwykle wysmakowanej kolorystycznie, a jednocześnie niezwykle przestrzennej, hipnotycznej i głęboko uduchowionej.
Kompozycja Mortona Feldmana – „Why Patterns?” (Dlaczego wzory?) to z kolei wyjątkowa filozoficzna rozprawa nad istotą pojmowania czasu w muzyce i w życiu. Inspiracją do powstania utworu były obserwacje tworzenia bliskowschodnich kobierców, w których brak jest czytelnego wzoru tkania. Komponując „bez wzoru” kolejne sekwencje dźwięków, Feldman w fascynujący sposób maluje niezwykłe opowieści dotykające spraw ostatecznych.

Do czułego, pełnego subiektywnych emocji szybowania nad tym, co zanurzone w czasie, a tym, co poza czasem, przygotowując na Festiwal Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary projekt „Bezczas”, zaprasza formacja Hashtag Ensemble. To wyjątkowa muzyczna kooperatywa specjalizująca się w wykonaniach światowej i polskiej muzyki współczesnej, inicjatywach improwizatorskich i edukacji artystycznej. Kooperatywę, którą tworzy ponad dwudziestu wyróżniających się, młodych polskich muzyków, założyła w 2013 roku doskonała flecistka Ania Karpowicz. Niecodzienna, oparta na zasadach pełnej demokracji i świadomego artystycznego wyboru, elastyczność programowa i personalna formacji pozwala na tworzenie dzieł intrygujących i niezwykłych, które często goszczą na liczących się krajowych i zagranicznych festiwalach.

HASHTAG ENSEMBLE w składzie:
ANIA KARPOWICZ flety
PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
HUBERT ZEMLER perkusja i instrumenty perkusyjne
DOMINIK PŁOCIŃSKI wiolonczela

Łączony bilet na koncert HASHTAG ENSEMBLE – BEZCZAS i ATOM STRING QUARTET – KWARTETY TANSMANA do kupienia na eWejsciowki.pl

  • 20.10.22
    Czwartek

    19:00

    MUZEUM HISTORII ŻYDÓW POLSKICH POLIN

    UL. ANIELEWICZA 6

    OBADIAH

    POKRZYWIŃSKI &
    ENSEMBLE LABIRHYTHM

    W 1918 roku w Kairze odkryto średniowieczny manuskrypt zawierający tajemniczą notację muzyczną. Melodie do starotestamentowych tekstów po hebrajsku były zapisane w sposób charakterystyczny dla chorału gregoriańskiego. Autorem manuskryptu był Obadiah Neofita. Włoch, który krótko po ślubach kapłańskich, zainspirowany snem, dokonał konwersji na judaizm, przyjmując w 1102 roku imię Obadiah.

    Po tajemnicze kompozycje z kairskiego zwoju sięga, specjalnie dla Festiwalu Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary, wybitny wiolonczelista, kompozytor i aranżer Tomasz Pokrzywiński. Jego pasją jest twórcze eksplorowanie pogranicza klasyki, jazzu i świata improwizacji i kreowanie nowych, intrygujących muzycznych wartości. Pokrzywiński wraz ze stworzoną przez siebie, a złożoną z doskonałych instrumentalistów, międzynarodową formacją Ensemble Labirhythm podejmuje wyzwanie rekonstrukcji dzieła średniowiecznego twórcy. Kierując się wyjątkową wrażliwością, umieszcza je we współczesnym muzycznym świecie.

    Projekt „Obadiah” to niezwykła wyprawa do magicznej, zapomnianej przeszłości muzycznej i opisywanie jej na nowo językiem XXI wieku. To także olbrzymi wkład w przywracanie muzycznego, wielokulturowego dziedzictwa ludzkości.

    TOMASZ POKRZYWIŃSKI wiolonczela, wiolonczela barokowa
    DOROTA SZCZEPAŃSKA sopran
    ALON SARIEL lutnie, mandolina
    WOJCIECH LUBERTOWICZ duduk, bębny obręczowe
    MIROSŁAW FELDGEBEL klawesyn, harfa

  • 23.10.22
    Niedziela

    19:00

    STUDIO KONCERTOWE POLSKIEGO RADIA IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

    UL. MODZELEWSKIEGO 59

    BEZCZAS

    HASHTAG ENSEMBLE

    PODCZAS KONCERTU USŁYSZYMY DWA POGRAMY MUZYCZNE:  "BEZCZAS" W WYKONANIU HASHTAG ENSEMBLE ORAZ  "KWARTETY TANSMANA" W WYKONANIU ATOM STRING QUARTET

    W projekcie „Bezczas” spotykamy troje gigantów muzyki współczesnej: Kaiję Saariaho, George’a Crumba i Mortona Feldmana w ich zmaganiach z Czasem jako kategorią mistyczną i muzyczną.
    Utwór „Cendres” (Prochy) Kaiji Saariaho to intrygująca medytacja o przemijaniu, w której instrumenty spotykają się na krótką chwilę, wykonując wspólnie skoordynowane muzyczne gesty, aby następnie rozpłynąć się w efemerycznych przetworzeniach rytmu i miary, jakby oddalając się od słuchacza, by ostatecznie zapaść w symboliczną ciszę.
    George Crumb w „Vox Balaenae” (Głos wieloryba) zarówno głębokość brzmień, jak i wrażenie „bezczasu” wyprowadza z inspiracji śpiewem wielorybów. Dzięki niezwykłej wrażliwości instrumentacyjnej kompozytora możemy zanurzyć się w oceanie muzyki niezwykle wysmakowanej kolorystycznie, a jednocześnie niezwykle przestrzennej, hipnotycznej i głęboko uduchowionej.
    Kompozycja Mortona Feldmana – „Why Patterns?” (Dlaczego wzory?) to z kolei wyjątkowa filozoficzna rozprawa nad istotą pojmowania czasu w muzyce i w życiu. Inspiracją do powstania utworu były obserwacje tworzenia bliskowschodnich kobierców, w których brak jest czytelnego wzoru tkania. Komponując „bez wzoru” kolejne sekwencje dźwięków, Feldman w fascynujący sposób maluje niezwykłe opowieści dotykające spraw ostatecznych.

    Do czułego, pełnego subiektywnych emocji szybowania nad tym, co zanurzone w czasie, a tym, co poza czasem, przygotowując na Festiwal Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary projekt „Bezczas”, zaprasza formacja Hashtag Ensemble. To wyjątkowa muzyczna kooperatywa specjalizująca się w wykonaniach światowej i polskiej muzyki współczesnej, inicjatywach improwizatorskich i edukacji artystycznej. Kooperatywę, którą tworzy ponad dwudziestu wyróżniających się, młodych polskich muzyków, założyła w 2013 roku doskonała flecistka Ania Karpowicz. Niecodzienna, oparta na zasadach pełnej demokracji i świadomego artystycznego wyboru, elastyczność programowa i personalna formacji pozwala na tworzenie dzieł intrygujących i niezwykłych, które często goszczą na liczących się krajowych i zagranicznych festiwalach.

    HASHTAG ENSEMBLE w składzie:
    ANIA KARPOWICZ flety
    PIOTR SAŁAJCZYK fortepian
    HUBERT ZEMLER perkusja i instrumenty perkusyjne
    DOMINIK PŁOCIŃSKI wiolonczela

    Łączony bilet na koncert HASHTAG ENSEMBLE – BEZCZAS i ATOM STRING QUARTET – KWARTETY TANSMANA do kupienia na eWejsciowki.pl

  • 23.10.22
    Niedziela

    19:00

    STUDIO KONCERTOWE POLSKIEGO RADIA IM. WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO

    UL. MODZELEWSKIEGO 59

    KWARTETY TANSMANA

    ATOM STRING QUARTET

    PODCZAS KONCERTU USŁYSZYMY DWA POGRAMY MUZYCZNE:  "BEZCZAS" W WYKONANIU HASHTAG ENSEMBLE ORAZ  "KWARTETY TANSMANA" W WYKONANIU ATOM STRING QUARTET

    Kompozytor, pianista i dyrygent Aleksander Tansman, wybitna postać polskiej muzyki XX wieku, przyszedł na świat w łódzkiej żydowskiej rodzinie w 1897 roku. I choć we wczesnych latach dwudziestych ubiegłego wieku wyjechał do Paryża, aby związać się z nim na całe życie, nigdy nie przestał być nietuzinkowym ambasadorem polskiej kultury, wielkim polskim twórcą, choć przez długie lata w swojej ojczyźnie niedocenianym.
    Obok Karola Szymanowskiego był Aleksander Tansman jednym z pierwszych, którzy związali polską muzykę z nowym, dwudziestowiecznym językiem kompozytorskim. Tradycje wieków rozwoju europejskiej muzyki, nawiązania do gatunków chopinowskich, do polskiego folkloru, tradycji żydowskiej i dalekowschodniej niezwykle spójnie łączą się w jego dziełach z wykorzystaniem ówcześnie najnowszych osiągnięć operowania muzycznym językiem. Cała jego twórczość wyróżnia się nowatorskim podejściem do muzyki i niezwykłą oryginalnością. Bogaty dorobek Aleksandra Tansmana zasłużenie przyniósł mu prawdziwie globalne uznanie, a trzeba przyznać jest bardzo obfity i wszechstronny: od oper i baletów po utwory symfoniczne, od kameralistyki po muzykę filmową.

    Właśnie po utwory kameralne, a konkretnie po dwa kwartety smyczkowe spośród ośmiu napisanych przez Tansmana, sięga Atom String Quartet, przygotowując specjalnie na Festiwal Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary projekt „Kwartety Tansmana”.
    Formacja Atom String Quartet to jeden z najbardziej intrygujących zespołów kameralnych na świecie. Doskonale łączą możliwości klasycznego kwartetu smyczkowego z szeroko rozumianą improwizacją. Klasyczny skład jest dla artystów punktem wyjścia do poszukiwań nowych rozwiązań brzmieniowych i formalnych. W ich twórczości, oprócz jazzu, słychać inspiracje folklorem, a także muzyką współczesną i klasyczną. Trudno jednoznacznie określić styl muzyczny grupy. Najprościej nazwać go stylem Atom String Quartet.
    W przygotowywanym koncercie „Kwartety Tansmana” znalazły się kwartety smyczkowe oznaczone numerami 3 (1925 rok) i 5 (1940 rok). O ile pierwszy z nich pełen jest odwołań do polskiej muzyki ludowej i tradycji żydowskiej, to w „Kwartecie smyczkowym nr 5” pojawiają się także rozwibrowane muzyczne emocje będące niezwykłym sygnałem zbliżającej się Zagłady.

    ATOM STRING QUARTET w składzie:
    DAWID LUBOWICZ skrzypce
    MATEUSZ SMOCZYŃSKI skrzypce
    MICHAŁ ZABORSKI altówka
    KRZYSZTOF LENCZOWSKI wiolonczela

    Łączony bilet na koncert HASHTAG ENSEMBLE – BEZCZAS i ATOM STRING QUARTET – KWARTETY TANSMANA do kupienia na eWejsciowki.pl

  • 24.10.22
    Poniedziałek

    19:00

    STUDIO S2 POLSKIEGO RADIA

    UL. MODZELEWSKIEGO 59

    MODLITWY WIRUJĄCE

    ZEMLER / MAJIDI / CHAMOUN / TYCIŃSKI / DOMAGALSKI

    W połowie XIII wieku w Turcji w miejscowości Konya narodziło się intrygujące bractwo muzułmańskie – wirujący derwisze. Ich duchowym ojcem był Dżalaluddin Rumi, uznawany za jednego z najwybitniejszych poetów i mistyków tamtych czasów.
    Wirujący derwisze, tak jak inne sufickie bractwa muzułmańskie, swoją wiarę opierają na mistyczno-ascetycznych praktykach prowadzących do lepszego poznania Boga, do symbolicznego odwiedzenia jego najwyższej komnaty. U źródeł ich doktryny leży głęboka wiara w cel regularnych modlitw, zbiorowych śpiewów i studiowania islamu w drodze do osiągnięcia jedności z boskim absolutem.
    Charakterystyczną cechą bractwa wirujących derwiszy jest medytacja w ruchu mająca postać szeregu rozwijających się figur „tanecznych”, które prowadzą do stanu absolutnej ekstazy – szybkiego wirowania wokół własnej osi – jak twierdzą w kierunku prawdy. Modlący się poprzez taniec derwisze wierzą, że naśladowanie w trakcie tańca, zwanego semą, ruchów ciał niebieskich zwiększa aktywność ich duszy oraz generuje więcej miłości do Boga. Pełnym mistycznej energii tańcom wirujących derwiszy towarzyszą niezwykła, kipiąca emocjami, transowa muzyka i przejmujący modlitewny śpiew.

    Specjalnie dla Festiwalu Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary po tańce derwiszy sięga wybitny perkusista, który z ogromną swobodą osiąga mistrzowski poziom we wszystkich znanych muzycznych gatunkach i stylach – Hubert Zemler. Artysta zaprosił do udziału Maroufa Majidiego, kurdyjskiego śpiewaka, grającego na etnicznych instrumentach strunowych (tar i tanbour) i Adeba Chamouna, syryjskiego wirtuoza instrumentów perkusyjnych i śpiewaka. Zemler wraz z formacją Magneto i zaproszonymi gośćmi podejmuje próbę przeniesienia tej niezwykłej, powstającej na przestrzeni wieków, archaicznej muzyki do świata nieoczywistych brzmień i dźwięków naszych czasów. Swoistą busolę stanowią dla niego archiwalne nagrania z połowy ubiegłego wieku.

    MAROUF MAJIDI śpiew, tar i tanbour
    ADEB CHAMOUN śpiew, instrumenty perkusyjne
    i formacja MAGNETO w składzie:
    HUBERT ZEMLER perkusja
    BARTEK TYCIŃSKI gitara
    PIOTR DOMAGALSKI bas

  • 25.10.22
    Wtorek

    20:00

    PTAKI SMUTKU, PTAKI CHWAŁY

    Wyjątkową muzyczną opowieść „Ptaki smutku, ptaki chwały” tworzą ukraińskie pieśni ludowe z XVIII i XIX wieku. Autorką wyboru jest absolwentka Akademii Muzycznej im. Piotra Czajkowskiego w Kijowie, śpiewaczka i etnomuzykolożka Tetiana Sopiłka, która sięga, nie bez związku z otaczającą nas sytuacją, po wykonywane głównie przez kobiety pieśni o tematyce wojennej oraz pieśni żałobne. Wywodzą się one z autentycznej tradycji wiejskiej różnych rejonów Ukrainy. W ludowym repertuarze kobiece pieśni o wojnie to przede wszystkim historie o pożegnaniach i oczekiwaniach, o tragicznych losach i dramatycznych przeżyciach matek, żon i narzeczonych, o krukach – zwiastunach śmierci – oraz o ostatnich życzeniach ginących na wojnie mężczyzn. W takich melodiach kobiety wyśpiewywały swój żal, smutek i rozpacz. W pieśniach żałobnych znajdowały natomiast ukojenie i nadzieję wieczności.
    Pełne smutku i mistycznej wręcz magii wykonania usłyszymy w interpretacjach ukraińsko-polskiej kobiecej formacji śpiewaczej Dziczka, której żywiołem są ukraińskie pieśni ludowe. Formację powołała do życia i od ponad dekady kieruje nią Tetiana Sopiłka.

    Archaiczne, buzujące elementarnymi emocjami pieśni ludowe, wyśpiewane przez Dziczkę z ogromnym szacunkiem do tradycji, zostaną wpisane w niezwykłą muzyczną przestrzeń wykreowaną przez duet SzaZa. Tworzy go dwóch nietuzinkowych instrumentalistów, gigantów warszawskiej sceny muzyki improwizowanej: klarnecista Paweł Szamburski i altowiolista Patryk Zakrocki. Wyczarowany przez nich nowatorski świat muzyki XXI wieku doskonale splata się i uzupełnia z pełnymi wyjątkowej urody i korzennej prawdy ludowymi pieśniami śpiewanymi przez Dziczkę, tworząc autentyczną, nową muzyczną wartość.
    Z okruchów odchodzącego w zapomnienie świata i rozwibrowanej emocjami otaczającej nas rzeczywistości rodzi się nowatorskie dzieło pełne eterycznej muzyki, pierwotnej magii i dźwięków przenikających czas, niezwykła muzyczna opowieść o uniwersalnych wartościach, które będą trwać wiecznie.

    DZICZKA w składzie:
    TETIANA SOPIŁKA
    MANIUCHA BIKONT
    JUSTYNA CZERWIŃSKA
    MARIA PUZYNA
    AGATA WRÓBEL

    SzaZa w składzie
    PAWEŁ SZAMBURSKI
    PATRYK ZAKROCKI

    Bilety dostępne wkrótce
Skip to content